catti

Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Och så ska du vara lycklig, snäll och gärna kåt...

Av Cathrine Berglund - 14 mars 2011 20:48

Jag har jämt världens bästa självförtroende.....Nooot!

 

Bra självförtroende är inget man ärver genetiskt, inget man får från miljön under åren man växer upp, inget man får serverat på silverfat under tonåren tillsammans med puberteten och absolut inget man automatiskt får när man blir "vuxen".

(JA jag är medveten om att ordet "vuxen" är relativt but please humor me for a while)

Bra självförtroende kommer inte på posten vid första försäkringsräkningen, eller följer med samarinförpackningen, man får inget bra själförtroende bara för att man skrivit på papprerna till drömkåken eller kopplat i airbagen i bilen, man får det inte bara för att man källsorterar eller bygger en kompost i trädgården, bra självförtroende dyker inte upp på 30 års kalaset och säger "Tjena tjena går det fint om jag flyttar in"


Självförtroende är något man måste ge sig själv...

Någonstans på vägen måste man helt enkelt bara acceptera sig själv, tycka om den personen, lita på den personen och tro på att man presterar det bästa man möjligen kan prestera i alla situationer som uppstår....

Och även då finns det inga garantier att den stannar 24 timmar om dagen 52 veckor om året i sisådär 50 år....


Bra självförtroende får man jobba på....

Men inte för mycket... då förvandlas det till självgodhet och då kanske man till slut blir nascissistisk.... eller på annat sätt odräglig och då också till slut ensam.... för ingen jävel orkar med självgoda svin...

Men inte för lite för då slinter den mellan fingrarna när du inte tittar och förvandlar sig till självförakt och lämnar dig otröstlig gråtandes i mörkret...


Bra självförtroende är som en Tamagotchi....

( för alla er som inte vet vad de är....ett ord...googla)

Man måste bära med sig det över allt....

Mata så den inte svälter, leka med den så den inte tröttnar, plocka upp skit den lämnar efter sig och se till att den mår bra helt enkelt....

Ja visst.... guuuu så enkelt..... det har ju man tid med... och framför allt ork med...


Är man ung så går man ju inte i skolan 8 timmar om dagen och behöver minst 10 timmar sömn, tid till läxor, äta, hobbys som ska utveckla och stärka, tid till vänner och familj...till transportering man har ju bara sin konstant trasiga cykel att ta sig runt på....(cykeln är konstant trasig eftersom man alltid har bråttom när man cyklar att man aldrig saktar ner farten när man ska ner för höga trottoarkanter.... plus att de är lite töntigt att göra det) så tid till att ta sig från och till alla dessa åtaganden är ju nästan obefintlig.... och vi har FAKTISKT bara 24 timmar på oss om dygnet....plus ALL tid som vi spenderar att tänka på sex!!!!!

 Dear lord jag fattar varför ungdomarna är konstant trötta och utslitna...inte har de tid till att hjälpa till hemma eller tänka på att bygga på sitt självförtoende....


Det är ju inte lättare för "vuxna" (again bair with me) då ska man jobba helst 40-50 timmar i veckan för att kunna "supporta" ens valda livsstil....sova helst 5-7 timmar om natten om man har tur.... Planera helgens party eller parmiddagar, handla, tvätta kläder, tvätta bilen, påta i trädgården för gud förbjude att gräset sitt är längre än grannarnas.... kolla på nyheter så man håller sig "ajour", träna för att inte förfalla helt.... ha tid för sin partner, tid med barna, tid för åldrande föräldrar som aldrig låter en glömma hur de satt uppe hela natten när du hade påssjukan så snälla rara inte behöver du hjälpa oss arrangera om finporslinet på väggen.... städa hemmet, städa trädgård och garange...och inte att förglömma grannskapets gemensamma städinsats... räkningarna ska vara betalda i tid.... lån ska läggas om.... tandläkartider, läkartider ska hållas och glöm inte husdjurens behov, katten ska vaccineras, hunden ska på rehabiliteringsim, fågeln ska ha fjantiga frökorvar annars får den tarmvred... ungens hamster har hoppat "alldeles själv" på den gigantiska nyinköpta studsmattan och fastnat i en fjäder... det ska lagas nyttiga ,snabba måltider och ätas vitaminer och kosttillskott... pengarna ska räcka till allt och lite till...Kvartsamtal med ungarnas fröken...föreningsmöte, samfälldighetsårsmöte....

och i allt detta så ska du vara lycklig, snäll och gärna kåt...fast då mest på söndagar när man är ledig.... och tänk all tid vi spenderar på att tänka på sex!!! och då inte med vår partner....nej gud förbjude...utan med den snygga kassabiträdet på ica.... eller den heta receptionisten på gymmet...!! inget undra på att vi går in i väggen....

Vem fan har tid till att bygga upp ett varaktigt bra självförtroende??? 

 

Inte jag...inte nu....

 

Jag får dras med det jag har.... halvtaskigt på måndagar, heltaskigt under PMS:en och fantastiskt efter två glas rött....

 

Until next time....

 



 
 
Ingen bild

maggan

15 mars 2011 06:51

Å så sant de du skriver! De är som om du drog ut tankarna ur min hjärna. kram på dig!

Cathrine Berglund

16 mars 2011 19:19

Kram på dig me

 
Ingen bild

Beccy

8 juni 2011 12:38

MYCKET BRA skrivet. Det är ju verkligen så trassligt som det är. Inte konstigt att folk går in i väggen. Det är liksom liiiiiite för mycket på schemat.
hahahahahaaa....jag blir asstressad bara av att läsa texten.

Cathrine Berglund

12 juni 2011 13:08

Tack Gumman! Ja där satte ja huvet på spiken... stackars oss...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cathrine Berglund - 7 januari 2015 22:54

Mitt nyårslöfte att börja blogga igen var ju inte helt välgenomtänkt... Va fan ska jag skriva om? Finns liksom inte mycket underhållande material att jobba med i mitt liv just nu... Föräldrarna är trötta lyckliga skal av våra forna jag... Barnen ...

Av Cathrine Berglund - 1 januari 2015 02:45

Problemet med mig är att jag har tusen tankar som rusar runt i huvudet på mig och varje fjärde minut så byts dom ut till tusen nya tankar... Jag behöver lugn & ro för att fånga en och kunna utveckla den såpass att jag skulle kunna få ner den i skrif...

Av Cathrine Berglund - 23 november 2014 06:31


...flera gånger fått höra att jag är så driven, intelligent, lätt anpasslig och skulle kunna gå hur långt som helst i vilket område som helst om jag ger mig fan på det... Förslagen om vad jag borde göra med mitt liv nu när min yngsta ändå fyllt hela...

Av Cathrine Berglund - 19 november 2014 00:36

Jeeez vad jag får bryt på dessa nappar!!! De har ju bara två lägen... Antingen är de borta!! Puts väck! Går icke att finna...inte en enda en i nödens stund... ELLER... Så ligger alla 30 stycken jag bara några timmar tidigare letade efter inkilad...

Av Cathrine Berglund - 2 april 2014 00:15


Om det är ETT råd jag önskar att ni tar till er av alla jag kommer ösa över er de kommande åren är det följande: Fyll era liv med sånt som inte går att köpa för pengar! Det är det som i slutändan är värt mest..! Älskar er mer än vad ni någonsi...

Presentation


Queen Cathrine ruler of the world...well atleast her home...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Omröstning

Hur ofta läser du Catti´s blogg?
 1 gång om dagen
 1 gång i veckan
 Flera gånger i veckan
 Varje gång jag ser dom där jä-la inläggen på facebook...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards